Advies op maat

Je fitheid is aan de lage kant en je hebt voldoende wintersportervaring
Wintersportklaar.nl biedt een gratis persoonlijk online oefenschema om toe te werken naar je wintersportvakantie! Ontvang wekelijks een online persoonlijk oefenschema voor thuis in je mailbox.

Schrijf je nu in!
Inschrijven is gratis en uitschrijven is heel eenvoudig.

Oefeningen

Door de onderstaande oefeningen te doen, haal je meer uit je wintersport en verklein je de kans op blessures.
Skiën en snowboarden belasten je lichaam op een bijzondere manier. Je bent opeens de hele dag buiten en sport zo’n 4 tot 6 uur achter elkaar, misschien wel meer. Bovendien gebruik je spieren die je normaal nauwelijks aanspreekt. Gelukkig kun je het overgrote deel van de blessures voorkomen door je spieren goed voor te bereiden op het skiën/snowboarden.

Onderstaande oefeningen zijn ideaal om je voor te bereiden op je wintersport. Je kunt de oefeningen samenvoegen tot een training die je driemaal per week kunt uitvoeren. Probeer daarbij de tijdsduur en/of aantal herhalingen stap voor stap op te bouwen.

Squat is een oefening voor je bovenbeen-, bil- en rugspieren. De squat zorgt voor meer flexibiliteit van de beenspieren en je traint ook nog eens voor een betere balans. Cruciaal voor elke wintersporter.Plank is een krachtoefening voor de core: voor sterke buik- en rugspieren. Planken zorgt voor een sterke ondersteuning rond je (boven)rug en speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van blessures.Teenlopen bevordert de stabiliteit van de enkel. Daarnaast worden bij het teenlopen de voet- en kuitspieren getraind. Sterke voet- en kuitspieren helpen de klappen tijdens de wintersport op te vangen.

Inskiën & technieklessen

Alhoewel je al (voldoende tot goed) kunt skiën/snowboarden, is een keertje inskiën voor het gevoel altijd aan te raden. Wil je je techniek verbeteren, dan kun je natuurlijk altijd technieklessen nemen. Er valt voor iedereen altijd wel iets bij te leren.
Zoek met je postcode naar de dichtstbijzijnde plekken waar je in Nederland kunt skiën of snowboarden. Klik HIER voor overzicht waar je in Nederland kunt wintersporten. Zo begint de voorpret al vroeg én bereid je je lichaam voor op een actieve vakantie: hoe meer training vooraf, hoe minder spierpijn tijdens de vakantie. Als lid van de Nederlandse Ski Vereniging krijg je bij veel banen korting.

Bekijk ook deze video, waarin Joey de Jong vertelt hoe je je in Nederland het beste voorbereidt op je wintersport.

Nog niet opgegeven voor het gratis persoonlijk online oefenschema?

Schrijf je nu in

Niet vergeten

Vergeet ook dit niet.
Het trainen van je fitheid en vaardigheid is erg belangrijk om je voor te bereiden op de wintersport. Er zijn echter nog meer dingen waar je aan moet denken.

Dé wintersport checklist
Informatie pisteregels
Bescherming & materiaal skiërs
Bescherming & materiaal snowboarders
Plan je route en kies pistes die passen bij jouw niveau én je fysieke gesteldheid. Let er op dat – ondanks dat je (voldoende) wintersportervaring hebt – te moeilijke pistes (te) zwaar kunnen zijn voor je lichaam dat nog niet topfit is, waardoor de kans op blessures toeneemt.   
Als je momenteel last hebt van een (wintersport)blessure kan je overwegen om direct contact op te nemen met een sportfysiotherapeut. Kijk HIER voor een lijst met adressen in jouw regio. Neem genoeg tijd om te herstellen van een blessure. 

Gratis persoonlijke oefenschema

Op wintersportklaar.nl heb je een unieke mogelijkheid om toe te werken naar je wintersportvakantie! Laat ons weten wanneer je op wintersport gaat en wij zorgen dat je elke week een online persoonlijk oefenschema voor thuis in je mailbox ontvangt. Zodat je fit én met een goed gevoel kunt gaan skiën en/of snowboarden!

Schrijf je nu in!

Inschrijven is gratis en uitschrijven is heel eenvoudig.