Advies op maat

Je fitheid is voldoende tot hoog en je hebt relatief weinig wintersportervaring
Wintersportklaar.nl biedt een gratis persoonlijk online oefenschema om toe te werken naar je wintersportvakantie! Ontvang wekelijks een online persoonlijk oefenschema voor thuis in je mailbox.

Schrijf je nu in!
Inschrijven is gratis en uitschrijven is heel eenvoudig.

Oefeningen

Door de onderstaande oefeningen te doen, haal je meer uit je wintersport en verklein je de kans op blessures.
Je bent goed in vorm, maar houd er rekening mee dat je met skiën en snowboarden je lichaam op een bijzondere manier belast. Je bent opeens de hele dag buiten en sport zo’n 4 tot 6 uur achter elkaar, misschien wel meer. Bovendien gebruik je spieren die je normaal nauwelijks aanspreekt. Gelukkig kun je het overgrote deel van de blessures voorkomen door je spieren goed voor te bereiden op het skiën/snowboarden.

Onderstaande oefeningen zijn ideaal om je voor te bereiden op je wintersport. Je kunt de oefeningen samenvoegen tot een training die je driemaal per week kunt uitvoeren. Probeer daarbij de tijdsduur en/of aantal herhalingen stap voor stap op te bouwen.

Squat is een oefening voor je bovenbeen-, bil- en rugspieren. De squat zorgt voor meer flexibiliteit van de beenspieren en je traint ook nog eens voor een betere balans. Cruciaal voor elke wintersporter.Plank is een krachtoefening voor de core: voor sterke buik- en rugspieren. Planken zorgt voor een sterke ondersteuning rond je (boven)rug en speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van blessures.Teenlopen bevordert de stabiliteit van de enkel. Daarnaast worden bij het teenlopen de voet- en kuitspieren getraind. Sterke voet- en kuitspieren helpen de klappen tijdens de wintersport op te vangen.

Lessen & inskiën

Ga op les tijdens je vakantie of – nog beter – neem van tevoren ski- of snowboardles in Nederland.
Klik HIER voor lesmogelijkheden in Nederland. Hoe beter de techniek, hoe langer je het skiën of snowboarden volhoudt en des te leuker het wordt. In Nederland krijg je instructie in je eigen taal en je bespaart kostbare vakantietijd. Via je postcode vind je banen bij jou in de buurt en als lid van de Nederlandse Ski Vereniging krijg je vaak korting.
Bekijk ook deze video, waarin Joey de Jong vertelt hoe je je in Nederland het beste voorbereidt op je wintersport.

Nog niet opgegeven voor het gratis persoonlijk online oefenschema?

Schrijf je nu in

Niet vergeten

Vergeet ook dit niet.
Het trainen van je fitheid en vaardigheid is erg belangrijk om je voor te bereiden op de wintersport. Er zijn echter nog meer dingen waar je aan moet denken.

Dé wintersport checklist
Informatie pisteregels
Bescherming & materiaal skiërs
Bescherming & materiaal snowboarders

Ga niet aan jezelf voorbij als je op de piste staat. Bouw rustig op en voorkom overbelasting.  

Als je momenteel last hebt van een (wintersport)blessure kan je overwegen om direct contact op te nemen met een sportfysiotherapeut. Kijk HIER voor een lijst met adressen in jouw regio. Neem genoeg tijd om te herstellen van een blessure. 

 

Gratis persoonlijke oefenschema

Op wintersportklaar.nl heb je een unieke mogelijkheid om toe te werken naar je wintersportvakantie! Laat ons weten wanneer je op wintersport gaat en wij zorgen dat je elke week een online persoonlijk oefenschema voor thuis in je mailbox ontvangt. Zodat je fit én met een goed gevoel kunt gaan skiën en/of snowboarden!

Schrijf je nu in!

Inschrijven is gratis en uitschrijven is heel eenvoudig.